Eilen tosiaan sitten saatiin pyllymme vihdoinkin raahattua saksanpaimenkoiraliiton alaosaston kentälle tottistreeneihin. Messissä siis minä ja Reiska ja Tiia ja Hula. Olin vähän yllättynyt miten hyvin mut ja Repe otettiin vastaan...Onhan Repe sentäs melkosen vääränrotuinen, mut mitään roturasismia ei ollut liikkeellä =) Kaikki tyypit tuntu kovin mugavilta siellä.

Kouluttajina oli kaksi naista, joista toinen ilmeisesti vasta opiskeli koulutusohjaajaksi tai jotain. Ryhmässämme oli paikalla minun ja Tiian lisäksi joku jo kauemmin kentällä koiransa kanssa käynyt sekä kaksi pennunomistajaa, jotka myös olivat ekaa kertaa paikalla kuten minäkin. Ryhmä oli sopivan pieni ja kouluttajat vaikuttivat tosi hyviltä. Varmaan tulee jatkossa paljon kaikkia uusia neuvoja ja vinkkejä! =) Koulutuksessa koitetaan hyödyntää koiran luontaisia viettejä mahdollisimman paljon ja nostattaa näitä viettejä esiin. Toki kouluttajat olivat joustavia ja sanoivat, että namejakin saa käyttää varsinkin jos koira on ahne, niin helpompi namien kanssa opettaa esim. seuraamista.

Ekalla kertaa ja ehkä jatkossakin alkuun vaan leikitään koiran kanssa. Olin vähän silleen, että voivoi, ei Reiska varmaan mitään leiki mun kanssa kun ihmisiä ympärillä ja kaikkee muutakin hälyä (kentällä treenas monta muutakin ryhmää). Sitten kuitenkin kun hain Repen autosta, niin se oli ihan energiaa pursuavana ja kisko ihan hulluna kentälle. Aloin leikittämään sitä patukkatyyppisellä lelulla ja sehän oli ihan messissä! Loistavaa! Sai taas olla ylpee siitä! Sain vähän vinkkejä sen leikittämiseen ja saalisvietin nostatukseen ja sitten tehtiin yksi iloinen luoksetulo. Sen jälkeen Reiska autoon miettimään asioita. Tyyppi oli ihan tohkeissaan ja huomasi, että se oli saanu vähän nostetta vietteihinsä =) JEE! Kouluttajat sanoivat, että kyllä Reiska on ihan vietikäs koira ja kai siinä sitten jotain potentiaaliakin on.

Tavoitteeksi asetin BH-kokeen ja jos tottisosuus saadaan kuntoon, niin sitä pk-viestiäkin voisi alkaa harjoittelemaan vähitellen pienillä matkoilla...

Kaikkien koirien käytyä kentällä toinen kouluttajista otti oman koiransa näytille ja havainnollisti vietikkyyttä, namilla palkkaamista ja sen sellaista. Lopuksi juteltiin varmaan vielä joku tunnin verran "parakissa" kouluttamisesta ja vähän muustakin...

Koulutus (ja kouluttajat) siis tuntui hyvälle ja kyllä mä ainakin ens viikolla olen menossa Reiskan kanssa taas leikkimään. Sitten alkaakin mun kesäloma ja en oo pääkaupunkiseudulla, niin tulee about kuukauden tauko ja sitten onkin treenien kesätauko eli joskus sitten syssymmällä taas sinne =)

1242222788_img-d41d8cd98f00b204e9800998e