Kaikki siis lähti siitä, kun päätin eilen olla reipas. Heti kun tulin töistä lähdin Kytän kanssa lenkille. Päätin, että kierretään lampi, muttei keretty puoleenväliinkään ennenko mun hermot meni ekan kerran. Ekalle vastaantulevalle koiralle Kyttä ei sanonu mitään. Tokalle päätti ärähtää ja koitti kampittaa mua pompsahtamalla mun eteen. Minähän siitä suivaantuneena päätin pistää koiran ojennukseen taas. Onnistuihan tuo vallan mainiosti, toki meillä oli ehkä hieman liikaa yleisöä mun makuuni... Nolostunut

Jatkettiin matkaa ja sitten vastaan tuli kaksi selkeästi alle 10-vuotiasta tyttöä. Toisella oli joku englanninsetterityyppinen ratkasu talutettavana ja toisella oli joku sekarotunen ratkasu, ehkä samaa kokoluokkaa kun Reiska, väritys oli myös sama lukuunottamatta valkoista täplää rinnassa. Oli myös pitkäkarvasempi kuin Reiska. Tytöt jäivät seisomaan tien reunaan ja mä olin menossa kivasti Kytän kanssa ohi...Juuri kun oltiin niiden kohdalla, tää sekarotunen ratkasu päätti alkaa rähjäämään ja tulemaan meitä kohti. Tytöllä ei ollu mitään mahiksia pidellä koiraa ja koira vaan tuli ja tuli. Mä otin Kytän tiukempaan otteeseen (oli muuten oikein kiltisti siitä tilanteessa, toki olin just pistäny sen päiväjärjestyksen taas mallilleen) ja lähdin jatkamaan matkaa. Ei siinä mitään, tyttö oli kaatunu maahan ja koira raahas sitä perässään meidän perään...

Vähän aikaa olin silleen, että mitäs hittoo tässä nyt tehdään. Jos mä jatkan eteenpäin, tyttö raahautuu perässä ja jos mä en jatka, niin tulee koiratappelu. Karjasin tytölle, että "koita nyt jumankauta ottaa se koira hallintaasi tai tää tappaa sen". No ehkei Kyttä olis välttämättä ketään tappanu, mut kuitenkin... ;) Sit jatkoin matkaa ja sekarotunen ei sit jaksanu enää seurata meitä. Tyttö oli kyllä varmaan aika heikossa hapessa, voisin olettaa, että aika pahoja naarmuja/ruhjeita/jotain oli tullu, kun koira kuitenkin raahas siinä hiekkatiellä sitä tyttöö jotain 50 metriä perässään. Onneks tytöllä oli sen verran järkee päässä ettei päästäny sitä koiraansa irti, koska jos olis päästäny ja se olis tullu Kytän päälle, niin pakkohan munkin olis ollu Kyttä päästää puolustaan itteensä.

Sanonpahan vaan, että huvittais saada selville sen tytön vanhemmat ja vähäsen vaan mennä avautumaan niille, koska on vastuuntunnotonta antaa niin pienelle tytölle niin iso koira talutettavaksi!! ARGH!!! Hitsi kun oon vieläkin kärttynen!! Onneks tyttö sentäs näytti tosi säikähtäneeltä varsinkin ton mun kommentin jälkeen...Jos olis vaikkapa menny jotain jakeluun. Toivottavasti en enää näe sitä missään koskaan ikinä!!

Ja sit jäi sekin ärsyttään, että siinä lähellä istu puiston penkillä kaks about 80-vuotiasta mammaa, jotka katto mua sillä ilmeellä, että mitä mä sekoilen ja että mä oon ihan hullu kun siinä raivoon ja kiusaan pikkutyttöjä! ARGH!!

Noh, jatkettiin sitten Kytän kanssa matkaa ja Kyttä oli niin herttanen mies koko loppumatkan eikä voinu olla kun ylpee siitä =)

Sitten vippasin Kytän kotiin ja läksin Reiskan kanssa kiertämään lampea. Menin hieman eri reittiä kun Kytän kanssa. Jossain about puolessamatkaa Reiska rämpi tien pientareella melko korkeassa nurmikkopöheikössä. Sitten se tuli sieltä mussuttaen jotain. Käskin irrottaa. Ei tapahtunu mitään, ilme oli vaan sellanen, että nyt on jotain tosi hyvää...Kolmannella käskyllä sylkäsi suustaan sen mitä siellä oli: LIHAKÖNTSÄ joka näytti ihan Reiskan pureskelemalle pihville. Sain hirveen laakin, että taatusti on myrkytettyä lihaa! Minkä takia muuten kukaan ois heittäny lihaköntsää nurtsille...? Lähistöllä ei oo mitään asumuksiakaan, ryteikköö vaan...Noh, onni onnettomuudessa, että huomasin köntsän ja sain sen Reiskalta pois suusta ennenko se kerkes tekeen muuta kun pureskelemaan sitä. Mitään ei kerenny nielemään. Onneks on tullu opetettua toi IRTI-käsky Reiskalle pirun hyvin ja onneks mun ihana mussukkaiseni totteli mua, vaikka olikin tosi hyvä herkkupala suussa... Kyllä niin kehuin Repee...

Jatkoin Repen kanssa lenkkiä ja ajattelin, että ollaan ulkona ja seurataan tilannetta, että tuleeko jotain myrkytysoireita. Siitä se sitten lähti, että sain idean mennä meidän ostarille "ruuhka-aikaan" eli neljän pintaan seisomaan ja ottamaan Reiskan kanssa kontaktiharjotuksia häiriötilanteessa. Siinä sitten seistiin ja könöteltiin ja Reiska pelitti ihan unelmasti! Sitten joku naikkonen tuli selvittään sitä, miten ihana Reiska on ja voiko hän tulla pallutteleen sitä...Olin vähän silleen, että meillä on nyt treenit kesken. Ja ihankun Reiska nyt muutenkaan ois mistään palluttelusta a´la vieraat ihmiset innostunu...Nainen ymmärsi ja pysy parin metrin päässä, mutta jäi jauhamaan Reiskan sulosuutta ja koirista yleensäkin ja siinähän sitten vierähti semmonen 30-45 minuuttia kun en kehdannu siitä minnekkään liuetakkaan...Noh, heti kun päästiin naikkosesta eroon, niin mentiin kotiin.

Koko ilta vähän oltiin silleen, että tuleeko mitään myrkytysoireita, mutta onneksi mamman mussukka on ihan kunnossa! =) Olen niin helpottunu!!

Lenkkien jälkeen sitten pesin Kytän. Voi sitä ahdistuksen määrää, jonka pesu sai aikaan ja voi sitä hepulikohtausta, minkä se sai pesun jälkeen. Turkki näyttää kyllä nyt melko hyvälle, kun viikonloppuna menin furminaattorilla sen läpi ja nyt pesin. Toki karvaa lähtee melko paljon, mutta niinhän Kytästä aina.

Reiska fiilisteli puolestaan suihkussa ihan tyytyväisenä, vaikkei mitenkään kauheesti tykkääkään pesusta, mutta saipahan kunnon kuopsutukset. venytykset ja vanutukset mammalta. ;) Pesun jälkeen poikien pitikin sitten yhdessä tuumin kastella kämppä ja ravistella käytävässä, että seinätkin on nyt ihan karvassa. Kai ne koitti vinkata, että siivouspäivä on ollu jo aikoja sitten... ;)

1247587676_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

RepeSorsa mielellään pitää kaikkee suussaan, mutta onneksi osaa irrottaakin. Tässä tyylinäyte mejäsienen kanssa...Se kun on Repen mielestä niin ihqu!

1247588384_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Näin se mopo polkastaan käyntiin!!

1247588829_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Aziz Combat Fighter = Reiska

1247588267_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Pappakoira urpåna

1247588176_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Jäppisten kokoero =)