Tänään aamulla sain parit ylimääräiset sydämentykytykset kun itsemurhakandidaattipeura päätti ottaa spurtin mun auton eteen  Onneksi sekä minä että auto ollaan kunnossa, peura ei ollut alun perinkään kunnossa, mutta metsään sekin päätyi lopulta!

Eiliseen palatakseni menin tavoitetokon treeneihin Tuksun ja Reiskan kanssa ja yhteisenä teemana oli jäävät liikkeet. Lisäksi Reiskalla sivuteemana ruutu ja Tuksulla luoksetulo. Reiskan vuoro ensin ja tein liikkeestä istumista siten, että muiden piti huudella maahan ja seiso-käskyjä. Sinänsä ei paljon huutelua tarvittu kun Reiska meni joka tapauksessa istu-käskylläkin maahan. Hinkattiin ja hinkattiin. Ehkä se siitä joskus. Työskentelyasenteeseen ja motivaatioon olin tosi tyytyväinen, hinkata sai ja olisi saanut Reiskan mielestä vielä paljon enemmänkin. Mä niin tykkään Reiskasta siinä, että se ei tosiaan ole moinansakaan vaikka kuinka innostuisin jotain asiaa hinkkaamaan ja se jaksaa yrittää tehdä paremmin koko ajan!

Sitten vuorossa Tuksu ja alokasluokan jäävät. Nyt kun tosissani päätin saada Tuksun alokasluokkakuntoon on ollut jännä itselle kun on pitänyt muistella niitä alokasluokan juttuja, nopeasti kyllä unohtuu kun ei muutamaan vuoteen ajattelekaan niitä. Tuksulla on liikkeestä maahanmeno ihan liikkeenä kunnossa.  Seisomista se ei ymmärrä ollenkaan.  Mä en tajua mikä siinä on. Opetin sen joskus 8-viikkoisena pentusena seisomaan käskystä ja se teki sen silloin tosi hyvin. Sitten vaan päätti yhtäkkiä ettei tajua mitään asiasta eikä ole sen koommin tajunnut. Näyttelyseisonnassa minulla ei ole mitään käskyä vaan seisotan sitä namin avulla ja se menee huippuhienosti, on aina mennyt. Liikkeestä seisominen tai seisomaan nouseminen käskystä on ihan hepreaa eikä siihen asiaan muutosta näy tulevan. Hinkkasin Tuksunkin kanssa ja se näytti kestävän hinkkausta hirmu hyvin, mistä olen supertyytyväinen  Hinkkaus ei kyllä tainnut tuottaa tulosta kummankaan koiran kanssa.

Toisella rundilla Reiska ruutuun suoriltaan. Meni sinne, muttei pysähtynyt käskystä vaan hortosi omiaan. Käskin pois ja lähetin uudelleen. Pysähtyi käskystä ruutuun -> hyvä! Sitten vein lelun ruutuun, Reiska meinasi varastaa ruutuun, joten kävelin sen kanssa pienen kiepin ennenkuin lähetin ruutuun ja sinnehän se pötkähti. Hyvä!

Tuksun toisella rundilla luoksetuloharjoitus siten, että jätän neidin istumaan ja kutsun luokse eli ihan liikkeenomainen. Ajattelin ensin, että pyydän jonkun auttamaan, mutten sitten pyytänytkään kun ajattelin kokeilla ensin pysyisikö se paikallaan. Tätä ei ole siis ikinä kokeiltu. Pysyi se ja tehtiin luoksetulo liikkeenä ja meni ihan superhyvin!  Oli pakko ottaa vielä toinen kerta ja katsoa, että oliko se ensimmäinen sattumaa ja ei ollut! Huisia! Se osaa luoksetulossakin jäädä odottamaan! JIHUU!

Tuksulla on alokasluokkaa varten kunnossa jo monta liikettä: luoksepäästävyys (ehkä vähän ylitsepursuavan onnellinen vieraista, muttei siihen nyt kiinnitetä huomiota), seuraaminen hihnassa ja vapaana, liikkeestä maahanmeno, luoksetulo. Hyppy, paikallamakuu ja seisomaan jääminen vielä vissiin vaiheessa, onko siellä sitten muuta?

Lopuksi otettiin paikallamakuut ja Tuksu makasi parisen minuuttia, palkkasin kolme kertaa ja kerran se nousi ylös, mutta se oli mun vika. Tässäkin hei edistytään, huisia! Mä olin taas niin fiiliksissäni Tuksun kanssa tekemisestä, se on vaan niin kivaa! Kuka oikeasti olisi uskonut, että mä tykkään minibullin kanssa harrastamisesta ihan mielettömästi ja että sen kanssa voi harrastaa mitä vaan!?