Vehmaalla ensimmäinen mainittava tapaus oli se, kun pidin Kytästä kiinni, se päätti ärähtää jollekkin tai jotain, noh, kumminkin kiskasi, mä kompastuin kiveen ja olin rähmälläni ja Kyttä kisko mua eteenpäin. Jotenkin siinä rytäkässä aiheutu semmonen, että mun oikeen korvan takana on turvonnut kohta, joka on myös tosi kosketusarka ja ilmeisesti sieltä säteilee kipua niskaan, hartioihin ja oikeeseen käteen, jossa ei esim. suuremmin juuri nyt ole puristusvoimaa. Harkinnassa se, että menenkö lääkäriin vai enkö mene...

Mutta paimennukseen...tai ainakin siihen räpeltämiseen, jota harrastin koiriemme kanssa siellä...

Paimennuksessa piti ensin käskeä koira maahan ja lähteä itse kävelemään pois. Tuomarin käskystä pysähdyttiin ja käskettiin koira luokse. Sen jälkeen piti kävellä "ihmis-ja koiraryhmän" editse koira vapaana ja koiralle ei saanut puhua. Sitten piti hyppäyttää koira esteen ylitse ja kävellä lammasaitauksen ympäri ja sen jälkeen ottaa koira kiinni. Sitten mentiin tuomarin kanssa lammasaitaukseen tutustumaan lampaisiin.

Rane ei halunnu mennä Kytän kanssa, joten mä jouduin menemään, vaikka Kyttä mua tottelekkaan silleen kun Ranee ja se tosiaan kyllä huomattiin... Kyttä makasi paikallaan käskystä oikein hienosti. Kun kutsuin, niin se tuli kohti täysiä, meni ohi ja paineli 50 metrin päähän ojaan juomaan vettä. Jouduin hakemaan sen sieltä kun ei vaikuttanu muuten tulevan. Sitten se keksi lampaat ja alkoi täysiä juosta lammasaitauksen ympäri ja jahdata niitä lampaita. Tuomari huusi, että ota kiinni. Mä kattelin, että ei hemmetti mä sitä kiinni saa, mutta jotain oli pakko keksiä ja hyppäsin sen eteen, kun tiesin, että se juoksee samaa ympyrää koko ajan. En kyllä ollu varma siitä, pysähtyykö Kyttä vai juokseeko mua päin, mutta onneks pysähty ja sain sen kiinni. Esteen yli se ei hypänny, vaikka koitin huvikseni, sitä ei sille oo opetettu, niin en ihmettelekään yhtään, ettei se hypänny. Aitaukseen mentäessä tuomari sano, että ei voi päästää koiraa aitauksessa irti, kun se on niin energinen, mutta päästettiin se silleen, että sillä oli naru perässä. Noh, Kyttä alko taas jahtaamaan niitä lampaita ja ajamaan niitä takaa (paimennuksesta ei ollu tietookaan). Lopulta tuomarin piti lammassauvan kanssa ottaa Kyttä kiinni, kun ei sitä muuten ois saanu kiinni.

Arvosteluna oli, että tarvitsee toooosi paljon koulutusta lisää, toosi energinen koira, joka pelkää toisia koiria ja sitten on hieman aggressiivinen. Se tuomari ei meinannu uskoo, että kyttä on 6-vuotias. Meinas, että pakko sen on olla nuorempi. Mutta Kyttä olikin kävikin vähän ylikierroksilla lauantaina. Olin kyllä ylpee siitä, että se käyttäyty melko malliikkaasti paikalla (siis kun otetaan huomioon, että kyseessä on Kyttä). Ja jonkun verran tuo tuntu saavan korviensa kanssa huomiota. =)

1449578.jpg

Reiskasta tuli julkkis jo ennen kun tuli sen vuorokaan. Eli se pääsi Vakka-Suomen Sanomien lehtijuttuun kasvattajansa ja muiden ton tapahtuman järjestäjien kanssa. Ei kyllä ollu edukseen siinä kuvassa taatusti, mut tais olla ainoo koira lähistöllä sillä hetkellä. Kasvattaja lupas koittaa saada sen lehden jostain käsiinsä. Mä ainakin haluan sen vaikka mikä olisi! =)

Reiska vuorollaan teki paikallaanmakuun myöskin hyvin (osataan meillä ainakin se, jos ei muuta osata), luoksetulossa tuli kohti, mutta singahti ohi ja meni kuselle. Sitten oli menossa moikkaamaan Ranee, jouduin huutamaan takasin. Sitten kävi moikkaamassa yhtä koiraa, joka kuitenkin kai ärähti Reiskalle, koska Reiska tuli häntä koipien välissä ja korvat luimussa takasin.  Ihan hyvä! Esteen yli hyppäsi vasta kolmannella käskyllä, kun lampaanpaskan syöminen oli paljon kiinnostavampaa kun emännän kuunteleminen. Lampaista ei kiinnostunu ennen kun aitauksessa sen jälkeen kun oli ensin hartaudella syönyt vähän lisää lampaanpaskaa ja kierinyt erityisellä hartaudella siinä. Sitten katseli ympärilleen, että mitäs nyt tekis ja hokas, että kah! Mitäs hittoja noi on!! Ja alko paimentaan niitä lampaita mun luo. =) Tuomarin kommentit oli, että vaatii koulutusta, sosiaalinen kaikkia kohtaan (JEE!), paimentaa lampaita ja että Repestä sais ihan hyvän paimenen, kun vähän kouluttais. Sit tuomari sano, että paljon parempi kun Kyttä. Mmmh....mistäköhän syystä...Repeen sentäs sai jotain kontaktia siellä... Mutta että mun käskyt Reiskalle tulee tosi hitaasti. Mutta kai ne tuolla tulikin, kun tuomari ensin huusi ranskaksi, että mitä tehdään ja sitten tulkki huutaa mulle, että mitä mun pitää tehdä. Toki tiedän, että muutenkin välillä on hitautta, mutta tuolla nyt varsinkin! =) Mutta mähän oon melkein yhtä noviisi kun Repekin näissä koulutuksen hienosäädöissä sun muissa. Mut intoo meillä molemmilla on =)

Tuli pienoisia yllätyksiä tuolla, kun olin varma, että Reiska ei paimenna yhtään mitään ja että Kyttä paimentaa. Menikin toisinpäin. =) Sit tuo Kytän pelko toisia koiria kohtaan on ollu mielessä, mut nyt saatiin siihen vahvistus ja tuo oli yllätys, että Reiska on sosiaalinen kaikkia kohtaan. Meidän "lampaanpaska" sai todistuksen siitä, että se on sosiaalistunu tosi paljon =) Reiskan uus lempinimi on tästä lähtien muuten lampaanpaska. Se haisi tosi kivalle meinaan kotimatkalla lauantaina.

Lauantaista ois vaikka miten paljon kerrottavaa, mutta en taida kuitenkaan jaksaa kirjottaa kaikkee mitä päässä liikkuu. Se oli kyllä hyvä, että melkein kaikki, mitä tuomari sano liittyen koiran luonteeseen ja muuhun kuin paimentamiseen, oli itelläkin tiedossa, nyt sai vaan varmistuksen sille ja olin tosi tyytyväinen, että en näköjään ihan tyhmä koirien kanssa ole =) Lauantaina ei otettu kuvia meidän koirista, koska Rane kuvas kaiken videokameralla. Katteltiin eilen sitä komediapätkää, mutta ei se siinä näyttäny menevän ihan niin huonosti, kun miltä tuntu paikan päällä. Ja oppihan siitä videon kattelusta taas paljon kaikkia juttuja.

Eilen mentiin sitten poikien kanssa koirapuistoon harjottelemaan mm. luoksetuloo. Sit oli sattunu taskuun semmosia namusia, jotka Kytällekkin kelpas, tosin en tiedä mitä ne namit on ja mistä niitä saa...Hyvä minä ;) Kyttä ja Reiska pelitti Ranen kanssa tosi hyvin. Reiska pelitti mun kanssa hyvin, Kyttä vähän heikommin, mutta jotenkuten sekin. Jotenkin sai taas jostain uutta puhtia tokoiluunkin ja sehän on hyvä se =) Koirapuistossa myös olin ottamassa Kyttää pannasta kiinni, jotta Rane saa Reiskan kanssa harjoteltua jotain, noh, Reiska tuli siihen jotain häsäämään, mun meni tasapaino ja kaaduin Reiskan päälle. Onneks Reiskalle ei käyny kuinkaan, kun sain oltua kuitenkin niin, että en täydellä painolla lösähtäny sen päälle. Huh! Pää, niska, hartiat ja oikee käsi entistä kipeemmät ja vasemmassa kädessä pieni vekki. Vähän sen jälkeen Reiska onnistu jotenkin lyömään vauhdissa päänsä täysiä Ranen päätä vasten. Onneks ei sattunu vakavampaa, mut sattu Ranee kuitenkin.

Näin vähän teetätti ja sitten oltiinkin loppupäivä melko visusti kotosalla ja keskityttiin parantelemaan itteemme sohvalla telkkaria kattoen.

1720976.jpg