Isännän kanssa reilu viikko sitten pakattiin kimpsut ja kampsut, vietiin Tuksu koirahoitolaan ja jätettiin pojat kotiin "isovanhempien" hellään ja löysään huomaan ja lähdettiin kohti Espanjan Malagaa. Tässäpä jokunen ote mun matkapäiväkirjasta ja isännän kuvanen (kuvia tuli otettua noin 2000 kpl ja omia ottamiani en ole edes vielä katsonut, kuvasaastetta siis lisää myöhemmin kun perustan reissublogin reissuille):

Carpe diem - ja se on menoa nyt!

Päivä 1: Saapuminen Malagaan, lento hieman myöhässä aikataulusta. Matka sujui ihan hyvin halpalennollakin. Bussilla hotelliin ja iltakävely ennen nukkumaan menoa.

Päivä 2: Aamiainen nopeasti mahaan ja bussilla kohti Granadaa. Mahtavia vuoristomaisemia ihailtiin matkalla. Käveltiin ensin kierros Granadassa ja käytiin mm. näköalapaikalta katselemassa kaupunkia ja päivän pääkohdetta Alhambraa. Alhambran taustalla yli 3400 m korkea Sierra Nevada-vuoristo, joka ei tosin kuvassa erotu kunnolla.

Käytiin kuningaspari Isabellan ja Ferdinandin hautakappelissa ihailemassa arkkitehtuuria ja taidetta (mm. Botticellin maalaus, vallan valtikka), jonka jälkeen käytiin syömässä Granadan keskustassa mm. turskamunkkeja :) Ruoan jälkeen matkattiin Alhambraan "punaiseen linnaan", joka oli mahtava kokemus. Nähtiin mm. leijonapiha ja vesiallas, johon heijastui hieno peilikuva, kävimme myös entisissä kylpylätiloissa. Alhambran puolelta siirryimme muurien ulkopuoliseen puutarhaan, Generalifeen, jossa kiertelimme myös ja ihailimme paikkoja.

^ Generalifestä.    ^^ Maisema Alhambrasta kaupunkiin.

Yövyimme suunnitelmasta poiketen 5 tähden hotellissa ja sellaisessa ei olekaan ennen tullut oltua. Hieno kokemus sekin illallisine ja aamiaisineen. Rane söi illallisella kissahaipullia!

Päivä 3: Matkattiin Granadasta Cordobaan halki oliivipuulehtojen. Cordobassa käytiin katedraalimoskeijassa, joka oli rakennettu usean eri hallitsijan toimesta ja joka oli todella iso ja loistelias sisältä. Nähtiin myös torni (kuvassa alla), jonka sisälle oli rakennettu minareetti (tai oikeastaan torni minareetin päälle). Söimme ehkä elämämme kalleimmat jäätelöt ;-)

Lämmintä riittä + 27 astetta ja aurinkoa piisasi, ihanaa!

Päivä 4: Matkattiin Cordobasta Sevillaan. Sevillassa tehtiin kävelykierros historiallisissa kaupunginosissa ja käytiin kristikunnan kolmanneksi suurimmassa katedraalissa, jossa nähtiin mm. Kolumbuksen ja tämän pojan haudat. Kiipesimme katedraalin kellotorniin 100 metrin korkeudelle. Maisemat oli ihan huikeat ja tornista näki koko Sevillan!

Katedraalista (auringonvalo tulee lasi-ikkunoista)

Tuonne ihan ylös me kavuttiin, huh huh sanon vaan!

Illalla päästiin seuraamaan flamencoesitystä nauttien sangriaa ja cavaa. Flamencotaiteilijat olivat oman alansa huippuja ja se näkyi ja kuului, vaikken flamencosta niin hirveästi ymmärräkään. Tunnelma ja show olivat hienot, miten upea voikaan olla rytmitaju ja miten voikaan saada jalat liikkumaan siten kuin nämä taiteilijat saivat ne liikkumaan!?

Päivä 5: Aamutuimaan matkattiin bussilla Sevillan keskustaan vuoden 1929 maailmannäyttelypaviljonkialueelle ihmettelemään. Espanjan omaan paviljonkiin oli maailmannäyttelyn jälkeen tehty arkeologinen museo, jossa piipahdimme pyörimässä ja ihastelemassa maailman suurinta kultakoruaarretta.

Jatkoimme paviljongeilta matkaa vanhaan kaupunkiin, jossa maistelimme paikallista ruokaa, churroja. Käytiin ostoksilla ja syötiin tapaksia! Sevillasta lähdettiin iltapäivällä kohti Cadizia, jossa perille päästyämme teimme kävelykierroksen kaupungilla.

Päivä 6: Yleislakko. Aamusta kaikki paikat kiinni ja mielenosoittajia kaduilla. Onneksi Cadizissa aika rauhallista verrattuna isoihin kaupunkeihin. Käveltiin biitsillä ja ihmeteltiin maailman menoa.

Hotellimme sijaitsi muuten rantahietikolla, eipähän ole sellaistakaan ennen koettu. Iltapäivällä ajettiin taksilla parin kilometrin matka Cadizin keskustaan, jossa kävelimme ja katselimme paikkoja ja käveltiin sitten hissun kissun takaisin hotellille illan pimetessä vähitellen. Kaupatkin alkoivat availla oviaan, muttemme niissä käyneet. Jalat alkoivat olla kipeitä jo tässä vaiheessa reissua. Joka päivä oli tullut kävelyä about 10 km.

Päivä 7: Cadizista siirryttiin bussilla Jereziin, jossa tehtiin kaupungilla pieni kävelykierros, jonka jälkeen mentiin sherrybodegaan eli sherrytehtaaseen, jossa valmistetaan mm. maailmankuulua Tio Pepe-sherryä. Pääsimme "junakyydillä" kiertelemään ensin bodegassa ulkopuolella ja sitten saimme tutustumiskierroksen videoesittelyineen sisällä. Lopuksi tietenkin maistajaiset ja sen jälkeen shoppailua ;-)

Jokunen viinitynnyri Eiffelin suunnittelemassa rakennuksessa

Jerezistä matkattiin Rondaa kohden pysähtyen matkalla syömään tapaksia. Poikettiin myös pieneen Esperan kylään, jossa tehtiin kävelylenkki hienoissa maisemissa. Ronda itsessään oli ennalta tuntematon paikka minulle, mutta yksi reissun kohokohdista. Kauniit maisemat! Ronda sijaitsee yli 700 metrin korkeudessa vuoristossa ja se selittänee mahtavia maisemia. Käytiin myös kaupungin pääkirkossa tutustumassa, käveltiin kuilun ylittävällä sillalla, käytiin vahingossa kuilun pohjallakin ja kiivettiin sieltä ylös (huh kun tuli muuten melkein kuuma siinä puuhassa) sekä käytiin tutustumassa Espanjan vanhimpaan härkätaisteluareenaan, josta henki historia. Areena tosin on käytössä edelleenkin.

Viimeisen illan kunniaksi nautittiin cavaa, syötiin kastanjakeittoa alkuruoaksi ja pääruoaksi häränhäntämuhennosta, jota kohtaan minulla tosin oli ennakkoluuloja, mutta ihan hyväähän se oli. :-) Haikea olo ja vielä haikeampi oli seuraavana päivänä, joka oli matkan viimeinen.

Päivä 8: Ajeltiin hulppeiden vuoristomaisemien keskeltä Marbellaan, jossa käveltiin huvivenesatamassa ihailemassa maailman rikkaimpien ihmisten jahteja. Marbellasta köröteltiin Malagaan, jossa käytiin näköalapaikalla ihailemassa kaupunkia. Näköalapaikan jälkeen siirryttiin alas kaupunkiin, jossa kierrettiin Picasson lapsuudenmaisemissa. Tutustuttiin paikalliseen kauppahalliin ja käytiin syömässä oikein hyvin (ihan kuin ei olisi joka päivä tehty sitä, mutta tämä päivä oli erityinen). Iltapäivästä siirryttiin lentokentälle odottamaan myöhässä ollutta halpalentoamme. Aamuyöllä neljän kieppessä kotona. Pojat olivat pärjänneet hyvin ja hoitajat olivat pesseet meidän ikkunat ja lattiat :-) Tuksu haettiin seuraavana päivänä hoidosta ja neidilläkin oli mennyt vallan hyvin ja kyllä sitä väsytti kun pääsi kotiin, nukkui ensimmäiset 24 tuntia putkeen tajuamatta maailman menosta mitään!

Nyt pitäisi palailla arkeen kera uusin suunnitelmin ja päätöksin erittäin tyytyväisenä reissuun ;-) Onhan sitä jo myös pitänyt katsella vähän, että mihin sitä seuraavaksi voisi lähteä!